Botkyrka Motorklubb Offroad inbjuder till:
Deltävling 4 – Slaget om Hacksjön
22-23 augusti

Botkyrka Motorklubb Offroad
Kontakt
Kalle Aurell
Telefon: 0708 – 89 81 09
E-post: kalle@angbyror.se
Hans Jiredal
Telefon: 0706 – 77 31 41
E-post: hans@totalentreprenad.se
eller via mejl enligt instruktioner i inbjudan
soh.offroadracing@gmail.com
Tullinge Box 132, 146 22 Tullinge
Inbjudan
Facebook
LODBROK – Slaget om HACKSJÖN – Hans Mäki Memorial Tour
Plats: Botkyrka Motorklubb
Datum: 22-23 augusti 2025
Tävlingsupplägg:
Tävlingen körs på en fast slinga med obligatoriska specialprov eller möjlighet att ta en längre omväg. Tävlingstiden är 6 timmar totalt, uppdelat på 3 timmar före lunch och 3 timmar efter lunch. Deltagarna får köra så många varv de hinner inom tävlingstiden.
Kvalbanan är en separat kortare sträcka som används för träning inför tävlingen. Träningstillfälle planerar att hållas i juni, men ingen träning kommer att hållas under tävlingshelgen. Startproceduren baseras på kvalplacering med 1-minuts intervall.
Schema
Fredag 22 augusti
12:00 Depå/Grind öppnar för deltagare
14:00-21:00 Besiktning öppen
17:00 Förarmöte
18:00-21:00 Kvalköring
Deltagarna får köra så många gånger de vill. De som ännu inte kvalat har förtur vid köbildning.
21:00 Grind stänger
23:00 Depåtystnad
Lördag 23 augusti – TÄVLINGSDAG
08:00 Grind öppnar
08:00-10:00 Besiktning öppen
09:00 Förarmöte
10:00-13:00 Första tävlingspasset
13:00-14:00 Lunchpaus
14:00-17:00 Andra tävlingspasset
20:00 Prisutdelning och avslutning
21:00 Grind stänger
Söndag 24 augusti
08:00 Grind öppnas för hemgång
12:00 Alla tävlande har lämnat området
Tävlingsklasser – Offroad Racing 2025
För att delta i ”Lodbrok – The Battle of Hacksjön” rekommenderar vi att du bekantar dig med de tekniska reglementena för respektive klass inom Svenska Offroadcupen. Du hittar detaljerade regler för varje klass här. För att säkerställa att ditt fordon uppfyller de aktuella kraven, vänligen ladda ner och granska det tekniska reglementet för den klass du avser att tävla i. Om du har ytterligare frågor eller behöver klargöranden, tveka inte att kontakta arrangörsteamet.
Klasser
Klass 1 – Outlaw 4×4
Klass 2 – Bandit 37s
Klass 3 – Trail Bandit 33s
Klass 4 – Outcast UTV
STARKT rekommenderad skyddsutrustning utöver reglemente:
- Fönsternät
- Racing overall SFI
- Bälten av 5-punktsmodell
- Hjälm godkänd för bilsport
- Nackskydd godkänt för bilsport
Dessa krav kommer att bli obligatoriska i framtida offroad racing-tävlingar.
ÖVRIGT
- Alkohol och motorsport hör inte ihop. För allas säkerhet kan nykterhetskontroller förekomma, och reglerna gäller alla fordon på området.
- För att hålla ljudnivån under kontroll gäller en maxgräns på 108 dB under tävlingen. Ljudmätningar kommer att genomföras på plats enligt standardmetod: 2 meters avstånd och 45 grader från avgasrörets slut.
- Säkerhetsreglerna gäller både förare och co-driver.
- Upprepad farlig eller oansvarig körning kan leda till uteslutning, vilket bedöms av tävlingsledningen.
- Framtida offroad-racingtävlingar kommer att baseras på regelverk från Monster Race och Formula Offroad. Vid nybyggnation av fordon rekommenderar vi därför att man utgår från dessa reglementen.
https://monsterrace.nu/onewebmedia/Documents/officiella-regler-midsize-2024.pdf
TÄVLINGSPOÄNGSYSTEM
1. KVALPOÄNG
Alla deltagare som genomför kvalet erhåller 10 poäng. Utöver detta delas extra poäng ut beroende på kvalplacering enligt följande:
- 1:a får 20 poäng
- 2:a får 19 poäng
- 3:a får 18 poäng
- Poängen fortsätter att minska med 1 poäng per placering ned till 20:e plats som erhåller 1 poäng.
- Förare som kvalificerar sig utanför topp 20 erhåller endast de 10 grundpoängen.
Deltagarna får köra så många gånger de vill. De som ännu inte kvalat har förtur vid köbildning.
2. HUVUDTÄVLINGENS POÄNGSYSTEM
2.1 Snabbaste varv
Poäng delas ut till de 20 snabbaste varven under tävlingen. Varje förare kan registrera maximalt tre varv på poänglistan. Fördelningen av poäng ser ut enligt följande:
- Snabbaste varvet får 20 poäng
- Näst snabbaste varvet får 19 poäng
- Tredje snabbaste varvet får 18 poäng
- Poängen fortsätter att minska med 1 poäng per placering ner till 20:e snabbaste varvet som får 1 poäng.
- Tider utanför topp 20 ger inga poäng.
2.2 Varvpoäng
Varje fullfört varv under tävlingen ger 10 poäng. Det finns inga extra bonuspoäng för antal fullföljda varv, vilket innebär att varje varv är lika mycket värt genom hela tävlingen.
2.3 Straff
- Missad checkpoint: -10 poäng per varv
- Körning utanför banmarkering: -10 poäng per varv
3. POÄNGBERÄKNING
Den totala poängen för en förare beräknas genom att summera kvalpoäng, poäng för de tre snabbaste varven samt poäng för antalet fullföljda varv.
4. STARTPROCEDUR
Tävlingen startas med den förare som kvalificerat sig på första plats. Startintervallet mellan bilarna är fastställt och innebär att förare som kvalificerat sig längre bak i fältet kommer att starta senare och därmed förlora körtid i förhållande till kvalvinnaren.
Exempel:
- Föraren på 1:a plats i kvalet startar exakt vid tävlingsstart
- Föraren på 2:a plats startar 1 minut efter
- Föraren på 3:e plats startar 2 minuter efter
- Föraren på 10:e plats startar 9 minuter efter
- Föraren på 20:e plats startar 19 minuter efter
REGLER, SÄKERHET OCH DEPÅFÖRESKRIFTER
- Depåplats anvisas av funktionär och deltagare ska respektera platsindelningen för att hålla utrymningsvägar fria.
- Team ska använda presenning eller miljömatta under hela fordonet för att undvika spill vid reparation eller haveri.
Oljespill ska omedelbart saneras. Olja och annat miljöfarligt spill samlas upp och lämnas i miljöstationerna som finns utplacerade i depån. Överskott ska lämnas vid miljöstationen. - Tankning är endast tillåten på anvisad plats och förbjuden i depån.
- Vid start av motor ska en person vara på plats i förarstol, oavsett om fordonet är på marken eller på pallbockar. Uppstart på enbart domkraft är förbjudet.
Att bryta mot dessa säkerhetsregler innebär startförbud.
- Grillning i depån är förbjuden nära brandfarliga vätskor.
- I depån gäller gånghastighet. Att inte följa detta innebär en säkerhetsrisk och kan leda till uteslutning ur tävlingen, ett beslut som fattas av tävlingsledningen.
- Team ska ha en brandsläckare på minst 6 kg pulver, 6 liter skum eller 5 kg kolsyra, lättillgängligt, placerad i framkant på depåplatsen.
För allas säkerhet, kolla över era depåsläckare, uppdatera dem vid behov, så att de fungerar om olyckan är framme.
REPARATIONER OCH BOGSERING
- Förare får bogseras till depån av utsatta bärgningsbilar i skogen.
- Bärgningsbilarna släpper av vid lämpligt ställe för att undvika hinder i tävlingen.
- Reparationer får utföras i depån och föraren kan fortsätta tävlingen efteråt.
- För att säkerställa en smidig och rättvis tävling är det inte tillåtet att utföra omfattande reparationer i tävlingsspåret. Om du får problem med din bil under loppet får endast enklare reparationer genomföras på plats, exempelvis:
- Byte av kardanaxel
- Byte av ett däck
- Fastskruvning av lösa plåtar
- Byte av säkring
Större reparationer som kräver mer omfattande arbete eller specialverktyg måste utföras utanför tävlingsområdet, exempelvis i depån. Om en bil blir stående i spåret och inte kan repareras på plats måste den snarast flyttas av säkerhetsskäl.
Respektera dessa regler för att tävlingen ska flyta på så smidigt och säkert som möjligt.
PRAKTISK INFORMATION
Camping: Finns i depån, men ingen el tillhandahålls. Deltagare får ta med egna elverk.
Mat: Fika och hamburgare finns att köpa. Möjlighet till utökning vid stort intresse.
Reklam: Arrangören förbehåller sig rätten att använda anmälda förare vid marknadsföring av tävlingen samt applicera reklam på tävlingsfordonen.
Officiell klocka: https://www.frokenur.com
Toalett: Finns på tävlingsområdet, tillgängliga för alla.
Dusch: Finns på tävlingsområdet, endast för mekaniker, funktionärer och tävlande.
Föräldrar till minderåriga är direkt ansvariga för olycka eller annan händelse som leder till skada på personer eller egendom inom området.
DEPÅFORDON
Vi ser helst att inga depåfordon används under tävlingen. Om depåfordon ändå förekommer gäller följande regler:
- Föraren måste bära hjälm hela tiden när fordonet framförs.
- Föraren måste vara nykter och får inte vara påverkad av alkohol eller andra substanser.
ANMÄLAN
Minimiantal anmälda deltagare är 20 stycken senast den 31 juli.
Om färre än 20 deltagare är anmälda vid detta datum, förbehåller sig arrangören rätten att ställa in tävlingen. Eventuella anmälningsavgifter återbetalas i så fall till de som redan anmält sig.
Anmälan sker antingen via formulär HÄR
eller mejl till soh.offroadracing@gmail.com
För att anmälan ska vara giltig måste betalning ske samtidigt via
Swish 123 562 75 91
Ange startnummer samt SOH 2025 i meddelande. Ex: 123 SOH 2025
Anmälningsavgiften är 700 kr per team, och varje förare samt eventuell co-driver måste ha giltig licens via Svenska Motorsport Alliansen (SMA).
Vid anmälan ska följande information skickas in:
Förare: [Namn]
Co-driver: [Namn]
Motor: [Specifikation]
Däckstorlek: [Ange storlek]
Startnummer: [Nummer som är godkänt i Svenska Cupen]
Klass: [Ange tävlingsklass]
Teamstorlek: [Antal personer i teamet]
Bild på bil: [bifogad fil]
STARTNUMMER
Nya tävlande som vill delta i Svenska Cupen ska ansöka om startnummer här. Startnumret tilldelas av arrangören för Svenska Cupen.
Om du redan har ett startnummer från föregående år kan du behålla det även i år. Om du har önskemål om ett specifik startnummer kan du ange detta vid vid ansökan, så försöker vi tillgodose det i mån av tillgänglighet.
LICENS/FÖRSÄKRING
Vi är stolta över att arbeta tillsammans med Svenska Motorsport Alliansen (SMA), en organisation som erbjuder licenser och försäkringar för motorsportutövare i Sverige. SMA är en erkänd aktör inom motorsporten och arbetar för att främja säkerhet, tillgänglighet och utveckling av motorsportevenemang på både amatör- och tävlingsnivå.
Genom vårt samarbete med SMA säkerställer vi att tävlingen genomförs enligt gällande säkerhetsföreskrifter och försäkringskrav. För att delta i tävlingen krävs en giltig tävlingslicens via SMA, vilket ger både förare och co-driver det försäkringsskydd som krävs under tävlingsmomentet. Licens kan enkelt lösas via SMAs hemsida före tävling.
SMAs system är anpassat för att göra det enkelt för både arrangörer och tävlande att hantera licenser, anmälningar och säkerhetskrav. Genom att använda SMA kan vi erbjuda en smidig och trygg tävlingsupplevelse för alla deltagare.
För mer information om SMA och hur du skaffar din licens, besök
https://www.svenskamotorsportalliansen.se
Vid frågor om licenser eller försäkringar, tveka inte att kontakta oss eller SMA direkt.
VÄL MÖTT PÅ STARTLINJEN!
Arrangörsteamet för Lodbrok – Slaget om Hacksjön – Hans Mäki Memorial Tour
INBJUDAN SOM PDF:
Inbjudan
Anmälda
1 – Team Lerberg
Sverige

Förare: Johan Raihle
Co-driver: Martin Andersson
Klass 1
7 – Team Little Red Racing
Sverige

Förare: Daniel Källman
Co-driver: Jan Hedberg
Klass 2